Vinkkejä ja valmistautumisohjeita Yyteri-kuvauspäivään
01
Hyvältä tuntuvat vaatteet
Mukavat vaatteet ovat tärkeä juttu. Pitää olla riittävän lämmin tai riittävän viileä olo. Rannalla saattaa tuulla, joten illalla siellä ei välttämättä ole erityisen kuuma vaikka päivä olisikin ollut lämmin. Kannattaa varautua jollain lämpimällä kerroksella, jonka voi laittaa kuviin päälle jos tulee kylmä. Esimerkiksi neuleet toimivat loistavasti. Vaatevalinnoista lisää oppaan pukeutumisosiossa.
Hiekalla kannattaa olla suosiolla paljain jaloin koska mitä tahansa kengät tulevat menemään täyteen hiekkaa.
02
Eväät
Ennen kuvauksia kannattaa syödä jotain niin nälkä ei ala harmittamaan kesken kuvaushetken. Lapset juoksevat ja hyppivät varmasti kuvauksen aikana lähes koko ajan joten energiaa kuluu.
Kannattaa varata jotain sellaista evästä, joka ei sotke kuvausvaatteita ja syödä niitä vaikka ennen kuvauksia parkkipaikalla. Ei ole myöskään huono idea varata jotain vaikka iltapalaksi kelpaavaa syötävää koska kuvauksen jälkeen koska nälkä saattaa tulla touhuamisen seurauksena uudestaan.
03
Mahdolliset vaihtovaatteet kotimatkalle
Lapset ja vaatteet tulevat kuvauksen aikana hiekkaisiksi. Vanhempien luvalla kuvausten aikana saatetaan myös kastaa varpaita rantavedessä ja silloin vaatteet suurella todennäköisyydellä myös hieman kastuvat. Kotimatkalle kannattaa siis olla vaihtovaatteet niin matka sujuu mukavammin ja hiekkaa ei kulkeudu autoon sisälle ihan niin paljoa😊
Ensimmäinen ja tärkein asia pitää mielessä on se, että kuvauksiin tullessa ei tarvitse missään nimessä osata mitään tai tietää mitään kuvattavana olemisesta. Mä ohjaan teitä kyllä, joten sellaisista ei kannata huolehtia.
Kaikki tunteet kuuluvat elämään ja kuvaukseen. Ohjaan lapsia tekemisen kautta ja liike on kuvissa tärkeää. Parhaat kuvat tulee, kun saa mennä ja touhuta omaan tyyliin eikä ulkopuolelta sanella liikaa ohjeita. Tärkeää lasten kuvaamisessa on se, että saa lapset innostumaan tekemisestä ja on itse kuvaajana innostunut ja kiinnostunut lasten puuhailuista ja kannustaa heitä kuvauksen aikana. Tekemisen kautta kuvattavien todelliset persoonat pääsevät paremmin esille. Kuviin taltioituu ihan oikeita tunteita ja tilanteita, eikä lavastettuja poseerauksia.
Perheen aikuisille saatan antaa välillä jotain yksinkertaisia tehtäviä tai kysellä kysymyksiä. Aikuistenkaan ei siis tarvitse pönöttää paikallaan lasten touhutessa vaan tärkeää on päästä osallistumaan tekemiseen!
Näitä kuvauksia voi ajatella myös kivana tekemisenä koko perheen kanssa. Kuvaushetki on kivaa yhdessäoloa koko perheelle, eikä mikään suoritettava asia. Mä olen siellä teitä varten (eikä toisinpäin). Kaikki tekeminen lähtee aina teistä ja siitä mikä teistä tuntuu hyvältä. Kaikki kuvaukset on uniikkeja ja mitään kiveen hakattua kaavaa ei ole, joten mitään paineita mihinkään tietynlaiseen suoritukseen ei ole!
Teidän ei tarvitse oikeastaan huomioida kameraa mitenkään jos en erikseen pyydä minua kohti katsomaan. Voitte leikkiä, laulaa, halailla, nauraa ja hassutella keskenänne ihan kuin en olisi paikalla. Kaikenlainen tekeminen on jokaisessa vaiheessa sallittua ja mä ohjaan teitä aina kun tarvitaan.
Kuten mainitsin, kaikki tunteet kuuluvat elämään ja kuvaushetkeen myös. Lapsia ei kannata lähteä kuvauksen aikana pakottamaan mihinkään tietynlaiseen käytökseen tai toimintaan. Esimerkiksi hymyilemään ei kannata käskeä koska lopputulos saattaa hyvinkin olla päinvastainen.
Jokainen lapsi on omanlaisensa ja mun tehtävänä on koittaa löytää tavat saada kaikista ne parhaat puolet esille. Jotkut lapset ovat hieman varautuneempia kuin toiset ja se on ihan ok. Tästä syystä me emme kiirehdi kuvaushetken aikana tai koita puristaa hyviä kuvia ulos väkisin. Jos lapsi tarvitsee alkuun tai kuvaushetken aikana sylittelyä, leikkiä, evästaukoa tai muuta totuttelua tilanteeseen niin me menemme sen mukaan. Meillä on aikaa siihen. Vilkkaammat lapset saavat juosta ja leikkiä ympäriinsä koska se kuvastaa puolestaan heidän persoonaansa ja meillä on aikaa myös siihen.
Perhekuvausta ei kannata ajatella suorituksena eikä täydellisyyteen kannata pyrkiä. Mikään perhe ei ole täydellinen ja toisaalta jokainen on nimenomaan juuri siksi uniikki. Kuvaushetken aikana ei siis tarvitse miettiä lasten käytöstä. Mitään odotuksia tai sääntöjä ei ole vaan kaikki saavat olla sellaisia kun ovat.
Kuvaushetken aikana aikuiselle saattaa tulla jossain vaiheessa sellainen olo, että tämä meidän perhe nyt säheltää tässä ja saakohan tästä mitään kuvia aikaiseksi. Se on ihan normaalia ja yleistä. Kannattaa yrittää painaa sellaiset ajatukset syrjään ja keskittyä vain olemaan läsnä itse tilanteessa. Siellä kaoottisuuden keskellä on se teidän yhteys ja se me halutaan nimenomaan näkyviin niissä kuvissa!
”Jos jossain välissä kuvausta tuli olo, että saadaankohan meidän sekoilusta hyviä kuvia aikaiseksi, niin pelko osoittautui turhaksi.”
N.S.
Kaikkein tärkein asia
Kaikkein tärkein juttu on se, että kun sä katsot näitä valokuvia joskus myöhemmin niin sä näytät omasta mielestä itseltäsi ja sulla on päällä jotain mikä tuntuu susta omalta.
Yhtä tärkeää on myös se, että susta tuntuu kuvaushetkellä mukavalta ja itsevarmalta koska se tulee näkymään kuvissa. Jos vaatteissa on epämukava tai epävarma olo se saattaa heijastua lopputulokseen jollain tapaa ja sitähän me emme halua koska nämä kuvat on teillä ikuisesti. Mukavuusasiat pätevät vielä aikuisiakin enemän lasten kohdalla ja luultavasti sitä enemmän, mitä pienempi lapsi on kyseessä.
Nämä ovat joka tapauksessa teidän kuvia ja mitään sääntöjä ei ole vaan te pukeudutte juuri niin kuin te haluatte.
Kerron tässä oppaassa kuitenkin vähän vinkkejä siitä mitä kannattaa ehkä ottaa huomioon mutta suosittelen, että sovellat näitä sellaisiin vaatteisiin jotka tuntuu ja näyttää sun mielestä hyvältä. Mun mielestä tärkeintä on kuitenkin se, että oma tyyli säilyy kuvissakin.
Yksi hyvä tapa on katsoa ensin, että mitä teillä on jo olemassa. Ei kannata suoraan lähteä ostamaan kuvauksia varten jotain, jota ei kuitenkaan oikeassa elämässä koskaan enää käytä. On ihan ok hankkia kuvauksia varten jotain spessukamaa mutta suosittelen, että nekin ovat sellaisia juttuja, jotka kuvastavat oikeasti juuri teitä.
Jos hankit jotain uutta niin hyvä kikka voi olla kokeilla käyttää vaatetta ihan oikeassa elämässä pari kertaa ennen kuvauksia niin saat vähän käsitystä siitä miltä se susta tuntuu. Miltä susta tuntuu kun käytät vaatetta julkisesti tai kun katsot peiliin se päällä?
Samat kysymykset pätevät toki myös jos puet päällesi jotain mitä sulla oli jo valmiiksi olemassa. Myös lasten kanssa vaatteiden koekäyttö on suositeltavaa. Lapsen iästä riippuen hän saattaa itse olla jotain mieltä vaatteesta ja tärkeää on myös edellä mainittu mukavuuden varmistaminen. Kuvausvaatteiden ei kannata puristaa tai hiertää mistään sillä se saattaa vaikuttaa lapsen fiilikseen kuvauksen aikana. Sekä lasten, että aikuisten kanssa pyritään kuvaustilanteessa mahdollisimman mukavaan fyysiseen oloon ja se auttaa myös henkisen hyvän olon luomisessa kuvaustilanteessa ja sitä kautta parhaaseen lopputulokseen pääsemisessä.
Eli vielä kerran. Valitse vaatteet, joissa tuntuu hyvältä ja näytät hyvältä. Silloin kuvattavanakin ollessakin on paras mahdollinen fiilis!
Liikkuvuus
Varmista, että pystyt liikkumaan vaatteissasi hyvin. Vältä liian jäykkiä materiaaleja.
Ajattomuus
Koita valita asu, jonka pitäminen tuntuu hyvältä idealta vielä viiden vuoden päästäkin. Tai ehkä jotain, joka on jo todettu hyväksi vuosien saatossa. Mieti tällaista viiden vuoden sääntöä: viisi vuotta sitten olisi voinut hyvin käyttää vaatteita ja viiden vuoden päästäkin saattaisit vielä käyttää niitä.
Oma persoona
Jos käytät vaikka aina bändipaitoja niin sellainen saattaa olla hyvä valinta kuviin. Jos kuljet jatkuvasti kukkamekossa niin se saattaa olla hyvä valinta. Jos olet ulkoilmaihminen ja pukeudut useimmiten vaelluskamoihin niin se voi olla hyvä valinta. Varmaan saat ajatuksesta kiinni? Kaikki voi olla hyviä vaihtoehtoja kunhan ne kuvastavat sua ihmisenä.
Isoja tekstejä tai logoja kannattaa mahdollisesti välttää paitsi jos ne ovat nimenomaan osa sun persoonaa (esimerkkinä vaikka ne bändipaidat).
Suosittelen yleensä aina neutraaleja ja murrettuja maanläheisiä sävyjä kuviin, jotta sovitte kuvausympäristöön mahdollisimman hyvin. Liian kirkkaat värit saattavat näyttää kuvissa siltä, että ne eivät oikein sovi paikkaan varsinkin jos kuvataan jossain luonnossa. Toisaalta jos kirkkaat värit on ehdottomasti sun juttu niin silloin ne ovat oikea valinta.
Neutraalien tai hempeiden/haaleiden värien kanssa voi ottaa mukaan jonkun kivan väripilkun (tai kaksi) jonnekin. Esimerkiksi yksi vaate voi olla joku voimakkaamman värinen ja muut neutraalempia.
Ohessa on vähän esimerkkejä neutraaleista sävyistä ja vinkkejä niihin väripilkkuihin.
Kannattaako pukeutua yhtenäisesti?
Tämä on hyvin pitkälle makuasia. Jotkut tykkäävät, että koko perheen vaatteet matchaavat tarkasti ja toiset taas eivät. Kannattaa miettiä kumpi on teidän juttu ja mennä sen mukaan. Jos kaikki pukeutuvat täysin eri tavalla niin sittenhän se kuvastaa juuri heidän persooniaan ja se on erittäin ok!
Toki yhteneväisyyttä on eri asteista eli on mahdollista valita sellaiset vaatteet, että eri perheenjäsenten asut sointuvat hyvin yhteen olematta kuitenkaan täysin saman värisiä tai muutenkaan identtisiä. Esimerkiksi tällä sivulla mainitut neutraalit sävyt sopivat yhteen kauniisti.
Kuvaamme Yyterissä pienemmällä rannalla, joka on isoa Yyterin päärantaa huomattavasti hiljaisempi.
Löydät pienemmälle rannalle kun ajat Yyterigolfin ohi Karhuluodontietä eteenpäin. Golfkentän jälkeen Karhuluodontie muuttuu hiekkatieksi ja asfattitie jatkuu vasemmalle Kuoppientienä. Jatkakaa asfalttista Kuoppientietä eteenpäin lyhyt matka ja näette oikealla ”huoltoajo sallittu” -kyltin.
Ajakaa kuitenkin rohkeasti sinne kyltistä huolimatta ja pysäköikää auto vastaantulevalle parkkipaikalle, johon tulen teitä vastaan.
Parkkipaikan sijainnin voi laittaa Google Mapsiin tästä linkistä: https://maps.app.goo.gl/LE4wFQHwKhTaB8Di6
Jos käytät jotain toista navigaattoria voit syöttää osoitteeksi Kuoppientie 14, joka vie teidät suurin piirtein sen ”huoltoajo sallittu” kyltin kohdalle.